Wednesday, May 31, 2006

Ulrika Messing

Kära fru Messing. Jag skriver detta på grund av den nya lagen du har lovat oss i Sverige, lagen om att alla skall bära en cykelhjälm när vi cyklar. Efter lite snabbt googlande, får jag upp träffar som säger att du är missnöjd med att inte alla barnen under 15 år bär cykelhjälm då de är ute på en cykeltur.

Jag är 18 år gammal.
Jag får lov att dricka alkohol.
Jag får lov att köra bil, om jag tagit mitt körkort.
Jag får lov att påverka hurvida Du, Ulrika, skall ha mer eller mindre makt genom att rösta fram vilka som skall sitta i riksdag och regering.

Vart är lagen för snowboardåkare och skidåkare om hjälm? Bör man inte också ha hjälm när man kör bil? De är ju också ett sätt som gör att man tar sig fram fortare än man går eller springer. Kan ju leda till trafikskada och krockar med.
Samma gäller skridskor, rollerblades, skateboard. Inga lagar om hjälm för barn under 15 finns inte där.

Nej. Hitta på någonting annat som är konkret och bra.
Jag bestämmer själv hurvida jag skall ha hjälm eller ej. Jag vågar inte lägga mitt förtroende hos en socialdemokrat som tvivlar på mitt eget omdöme om min egen säkerhet.

Ser fram emot din avgång efter September.

Tjahrå!

2 comments:

Jonas Rask Samuelsson said...

Intressant det där med Snowboard, för ofta brukar den skadade stämma skidbacken eller så ser någon statlig myndighet till att göra det.

Men när det går åt skogen i det som är "normen för samhället" stad, biltrafik, trottoar och cyklar. Då skalldet lagstiftas ansvar ...

- Vet inte vart jag vill komma ; )

Cecilia said...

Du har en given poäng där, faktist.
Tur att det finns folk som boardar lite och vet om hur det går till med att stämma backar :P

Lagstiftningar *thumb down*
Eget ansvar *thumb up*