Thursday, May 25, 2006

Bad Swedish limericks

Det pågår en poesistafett i kulturutskottets trådar i Gävlebrorgs CUF forum.
Här har jag i ren desperation gjort en liten presentation av mig själv, och tre stycken "fånga känslan" dikter. Jag håller inte alls en hög klass, men det kanske är kul för en del att få läsa dem i vilket fall.

Presentation

Cecilia hette en flicka långt från stadens kant
Hon bodde själv på det stora bergets brant
Tillsammans med den svarta katten
Snackar hon med hela världen om natten
Nåde den som henne kallar fjant

Cecilia hette en flicka med en rar liten katt
Den gömde sig ofta i både skurhink och hatt
Men så en dag den sprang iväg och slant
Och blev påkörd av en gammal tant
Ack och ve vad den katten blev platt

- - - -

Lunchtid

Jag sitter här i datasalen
Känner mig rätt trött o galen
Ingen luft och ingen kyla
Efter mat jag snart yla
Äter dock hellre valen - - - - - - - - - (än blodpudding )

Fan nu skiter jag i maten
Smakar värre än oblaten
Jag nu har mycket ont i magen
Bör snarast bli omhändertagen
Och få mat på silverfaten

Sen natt

Mitt huvud snurrar runt och jag inget förstår
Jag sitter här liksom jag suttit i flera år
Min hjärna står still
Oh, vad jag sova vill
Men det är inget som jag nu förmår

0 comments: