Sunday, August 27, 2006

Jag

Internet är allt bra fantastiskt. Alla mina frågor om olika kulturer, religioner, nyheter, miljöer och dyligt kan man få besvarade av olika personer på plats i det berörda området.

Jag bara älskar det.

För två dagar sedan inleddes den islamska månaden Sha'ban. Det är kanske dags att förbereda sig för Ramadan som är den 9:e och nästkommande månaden.
Den 23 September är det den första dagen av Ramadan, och då är det dags för mig och massvis av andra att fasta.

Jag fastade i blott 16 dagar förra året, men eftersom jag varken är muslim eller rutinerad tycker jag att jag gjorde det jobbet bra. Jag bröt då jag åkte på en kurs i Stockholm med CUF. Alla vet ju att man alltid bara äter på de kurserna, och jag ville inte vara krånglig och göra det jobbigt för dem med mina mattider.

Jag har sett fram emot Ramadan i ett tag nu. Det är en känsla som påminner om julafton. Jag kopplar ihop förra årets Ramadan med mysigt höstväder, turkisk menemen, CUF aktiviteter och trevligt folk.

Vad mera? Jo, enligt Nizar från Tunisien så är mitt namn på arabiska سيسيليا och jag är född år 28:e Jomada al-thani, 1408 enligt den muslimska tideräkningen.


En liten bild Nizar gjorde åt mig "Cecilia".

0 comments: